۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

تاریخ قلعه گراش با توصیفات غلو آمیز از افراد



« حکام لارستان ،حماسة سلحشوري زادادان خان گراشي » ،عنوان کتابي است که مهندس « زادان مقتدري » ، درسال 1385 به همت نشر ،«کوشا مهر شيراز» ، منتشر کرده است . اين کتاب 398 صفحه اي از دو بخشِ‌کلي سامان يافته است . بخش اول حکام لارستان نام دارد و در آن ظهور « دهباشي عليرضا » جد اعلاي خان هاي «گراش» : به چشم مي خورد : دهباشي عليرضا پرورد ی با برادر خود جزوسربازان وسلحشورانِ سرآمد «آقا محمد حسن قاجار» ، بنيانگزار سلسلة « قاجاريه » بوده که درسپاه وي خدمت نموده و عهده دار وظايف نظامي بوده اند درآخرين جنگ بين « آقا محمد حسن خان قاجار » و «کريم خان زند» ،به سال 1171 ه.ق که به کشته شدن خان قجر منتهي مي شود ،طبعاً لشکريان او تارومارگشته و تعدادي من جمله دهباشي عليرضا و برادر اسير خان زند مي شوند. اين دو برادر که جزو اسرا مي باشند ، بعد از آوردنشان به شيراز که د رآن زمان مقر حکومتي کريم خان زند بوده ، از مراحم والطاف خان زند ، بهره مند و بخشوده و آزاد مي گردند ، ولي به علت شکست روي بازگشت به محل خود ، گلپايگان و موطن خود « پرورد» را نداشته واز ترس دستگيري مجدد و اسير شدن بعدي ، قصدعزيمت به نواحي جنوب فارس مي کنند و به مرور به خطة گراش رسيده و رحل اقامت مي گزينند...: .
بخش دوم اين کتاب ، برزندگي و رويدادها ، کاميابي ها و ناکامي ها ي زادان خان متمرکز شده است . نويسندة کتاب با بهره گيري از راويان محلي از جمله «حيدر قلي خان بذرافشان »که هم اکنون ساکن شيراز است ، توانسته است آنچه درذهن و زبان مردمان و مطلعان رويداد جنگ قلعة گراش بوده است ، صفحة کاغذ بنگارد .
نويسندة کتاب ، علاوه بر اين که وقايع تاريخي را ذکر کرده است ، هوشيارانه ،به برخي از جزييات که سرچشمه بسياري از اختلافات بوده ، نپرداخته است . نويسنده تلاش کرده است با پيوند کردن نام ها به توصيفات غلو آميز ، جناح هاي درگير و مخالف آن روزگاران را طبيعي جلوه دهد تا آتش آن اختلافات ، دامن امروزيان را نگيرد . در پايان گفتني است : هرچند نويسنده در بسياري موارد ، رويدادهاي تاريخي را با اظهارات موعظه گرانه همراه کرده است ، اما جذابيت داستان وار حوادث و وقايع تاريخي گراش و لارستان ، خواننده را تا پايان کتاب با خود به جلو مي برد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر