۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

رادیو و خلق فرصت‌هاي نو در عرصه ی دین

تحول در برنامه‌هاي معرفتي و ضرورت طرح غيرمستقيم، جذاب و تاثيرگذار آموزه‌هاي ديني به جاي بعضي برنامه‌هاي مستقيم از جمله رهنمودهایی بود که رهبر فرزانه انقلاب طی دیدار با رییس رسانه ملی به کارگزاران صدا وسیما داده اند.
مهمترین نکته ای که می توان بدان اشارت کرد آن است که. هرجند نظریه های مختلفی در زمینه ی ارتباط دین و رسانه مطرح است، با این وصف رسانه مى‏تواند درخدمت تعمیق بخشیدن به حیات دينى قرار گيرد .
پیشینه ی نسبت « دين» و « رسانه » و بهره گیری از راديو برای تبلیغات دینی، به سال 1920 م. باز مى‏گردد . مسیحیان به منظور رساندن پيام دینی به مردمان ، از اين رسانه استفاده كردند. از آن هنگام تا اکنون، همواره بين دین داران و اصحاب رسانه اختلاف دیدگاه وجود داشته است؛ اما با ورود رسانه‏هاى تصويرى و قدرت فزاينده و تأثيرات آنها بر فرهنگ دينى، دغدغه‏ها نسبت به تعامل دين و رسانه افزايش يافته است.
رسانه‏ ها، بر پایه ی ارتباط و جذب مخاطب استوار است. تعدد وسايل ارتباطی جدید، محدوديت زمان و توان مخاطبان و ترويج افكار سكولارى در سطوح مختلف، ما را در عرصه رقابتى جدى قرار داده است كه ضمن جديت در بازنگری و کارکرد دیروز خود، به بازنگری و دستیابی به کارکردهای نو بپردازيم تا شگردهاى تبليغى دشمن را شناسايى و با آن ها مقابله كنيم.
در شرايط امروز جامعه كه مرزهاي فيزيكي و جغرافيايي در عرصه فرهنگ وانديشه به نوعي از ميان برداشته شده است و جامعه اطلا‌عاتي هجمه گسترده‌اي از انديشه‌ها، مكاتب واشكال گوناگوني از الگوهاي زيستن را روانه زندگي انسان امروزي نموده است جا دارد بسيار بيش‌تر از گذشته در انديشه باز شناسي، تبيين، تبليغ و ترويج الگوهاي رفتاري اسلا‌م همت گماشت.
همان گونه که آگاهید معرفت وشناخت نسبت به زوایای گوناگون اين فناوری، يكى از موضوعات اساسی است و ضرورت دارد ، ظرفيت ها، نظريه‏هاى مختلف ارتباطى و شيوه‏هاى به كارگيرى عناصر ارتباطى، آن را براى پيام‏رسانى دينى، به خوبى بشناسيم تا بتوانيم جایگاه خود را با رسانه های نوين باز شناسی کنیم و با آگاهى بیشتر و آسيب کمتر، ازتوانمندی های آن در راه ارزش ها به بهترين صورت استفاده كنيم.
رسانه شنیداری رادیو، در نسبت با دیگر رسانه های دیداری و نوشتاری برای ترویج ظرفیت مناسب تری دارد. هرچند هر کدام از این رسانه ها نیز به نوبه خود محملی برای گسترش ارزش ها می تواند باشد.
قالب های مختلف برنامه سازی ، از جمله برنامه سازی برای کودکان ونوجوانان با رویکردهای هنری ،پخش سخنرانی، میزگردهای چالشی در حوزه کلام اسلامی ، تهیه برنامه های نمایشی بر اساس آموزه های اسلامی و انواع و اقسام برنامه های ترکیبی که در رادیو پیشینه دارد بستر مناسبی را برای تحول محتوایی و شکلی به وجود آورده است. البته ناگفته پیداست که منظور از نوآوری ، خلق فرم های جذاب و هنرمندانه ی رادیویی است و گرنه سنت های الهی تغییر و تبدُلی در آن راه ندارد.
رادیو، هرچند تا به امروز بسیار عفیف تر از رسانه های دیداری بوده است،اما شایسته است ضمن آسيب شناسي شکلی و ترسيم حركت اصولی در حوزه ی دین ، با زمان شناسي هوشمندانه و خلق فرصت‌هاي نو، افق تازه و اميدبخشي براي حاكميت گسترده تر پيام الهي و انساني در توليدات رادیو فراهم نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر