۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

جوان و رادیو سوالی پیش


« جوان ، راديو و سئوالي پيش رو »يک رسانه براي اين که پيام خود را باموفقيت به گيرندگان برساند بايد دو ويژگي داشته باشد : نخست انطباق پيام با انتظارات ، نيازها و ذوق وعلاقه مخاطبان و دو ديگر ، سازگاري وتمايل رسانه به ايجادتغييردرمخاطب . سازگاري وانطباق بايد دوبال يک پروازباشندوهرکدام بدون ديگري ناکامل است .پيش از پرداختن به مسئله « راديو » و « جوان » گفتني است که راديو در ايران ، همانند بسياري ازکشورهاي جهان ، به رسانه اي اتفاقي تبديل شده است . تنوع و تکثّر درسپهر رسانه اي امروز اين فرصت را از راديو گرفته است که همانند دهه هاي سي وچهل ، يکه تاز عرصه رسانه ها باشد اتفاقي بودن راديو در ايران ؛ يعني اين که جادوي تصوير ، عادت مردم را براي شنيدن راديو تغيير داده است و در حقيقت تلويزيون ، کار راديو را هم انجام مي دهد ... بااين تفاصيل ، راديو را بايد به طور اتفاقي در خانه يا محل کار و يا اتومبيل شنيد .اتفاقي بودن راديو ، از سويي و ويژگيِ امکانِ شنيدنِ راديو درحين انجام دادن ِکارهاي ديگر ، باعث شده است که راديو نيازي به تامل جدي و مستمر نداشته باشد . از اين نکته درمي يابيم که برنامه هاي راديو بايد سطحي ساده و غير عميق داشته باشند ، اما آيا رسالت راديو به همين جا ختم مي شود که ما مخاطبان خود _ بويژه جوانان _ را درسطحي نازل از انديشه نگاه داريم وبه فکر ارتقاي سطح فکري آنان نباشيم . اين جاست که نظريه پردازان رسانه معتقدند که با آگاهي از شناخت نياز مخاطبان بايد به مصلحت آنان نيز انديشيد ، راديو نبايد به تغييرات ظاهري دربين جوانان بسنده کند ، بلکه بايد به درون انديشه هاي آنان نفوذ کند .راديو درسالهاي اخير با متغيري به نام « جوان » رو به رو بوده است که از لحظه اي به لحظه اي ديگر متفاوت است .
جوان درتهران ، از شمال تا جنوب باهم فرق دارد . جوان شهرستاني باجوان روستايي از نظر نقش آنها در زندگي و روحيات و باورها با هم متفاوتند . فکر مي کنيد راديو با توجه به تغييرات آني وتفاوت فضاهاي فکري جوان ، مي تواند همه مخاطبان خود را راضي نگه دارد ؟ مطمئناً اين امر ، صورتِ امکان به خود نخواهد گرفت . دراين صورت سياست راديو بر اين امر متمرکز خواهد شد که به نقاط مشترک جوانان بپردازد وچه راهي بهتر از اين .با توجه به اين مؤلفه ؛ يعني تغييرات سريع فضاهاي فکري جوان واثرگذاري برنقاط مشترک آنان ، راديو بايد درهر« فصل » برنامه هاي خود را متناسب با وضعيت اجتماعي، فکري، روحي ورواني جوان تغيير دهد و در آنها ايجاد تنوع کند .اين برنامه ها درعين حالي که مي تواند با ارزشهاي اجتماعي ما هماهنگي داشته باشد ، بهتر است طبق شيوه هاي هنري عرضه شود و با علايق ونيازهاي جوانان همخواني داشته باشد .با تمام اين اوصاف همواره اين سئوال پيش روي ماست که چگونه مي توان بين اين دومسئله آشتي برقرار کرد : راديو بايد از سقوط ارزشهاي اخلاقي جوانان درجامعه جلوگيري کند و راديو رسانه اي است اتفاقي که براي سرگرمي و اطلاع رساني ساخته شده است ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر